У лютому 2025 року сфера інтегрованого управління кордонами в Україні продовжила трансформацію у відповідності до європейських стандартів – попри виклики у сфері торгівлі, транспорту та безпеки.
Показники пасажиропотоку залишаються стабільними: західний кордон перетнули 1,73 млн осіб і 446 тис. транспортних засобів. Також зросла кількість оформлених вантажівок з гуманітарною допомогою.
У сфері зовнішньої торгівлі спостерігаються змішані тенденції: загальний товарообіг у січні 2025 року сягнув $8,7 млрд, однак обсяги експорту зменшилися до $3,2 млрд.
Митна сфера динамічно розвивається у напрямку цифровізації. У лютому запроваджено штучний інтелект для автоматичного оформлення транспортних засобів, оновлено функціонал системи «єЧерга», запущено онлайн-кабінет для міжнародних автобусних перевізників та систему перевірки штрафів для іноземних водіїв.
Україна активно готується до скринінгу за Розділом 29 «Митний союз» у межах переговорного процесу з ЄС. Імітаційна сесія дозволила відпрацювати формат презентацій та отримати цінні рекомендації від європейських експертів. Триває й адаптація законодавства у морському та наземному транспорті до директив ЄС.
Модернізація митної інфраструктури охоплює встановлення нових сканерів, вагових комплексів, оновлення мобільних систем контролю. Водночас посилюється антикорупційна діяльність: митники проходять навчання НАЗК, а також триває робота над новим Митним кодексом, який наблизить систему до стандартів ЄС.
У сфері прикордонної інфраструктури реалізуються численні проєкти — від запуску нових пунктів пропуску, як-от «Велика Паладь – Надьгодош», до оновлення КПП «Лужанка – Берегшурань» та поглиблення співпраці з країнами-сусідами у питаннях спільного контролю. Фінансування забезпечується, зокрема, за рахунок допомоги ЄС.
Водночас новими викликами стали протести фермерів у Чехії, Словаччині та інших країнах ЄС, які вимагають обмеження безмитного імпорту української агропродукції. Хоча доступ до КПП залишався відкритим, ситуація вимагає постійного моніторингу та діалогу з партнерами.
Транспортна інтеграція також активізується: підписано угоду з Північною Македонією про бездозвільні перевезення, тестується електронна система ЄКМТ, а розширення «транспортного безвізу» створює нові можливості для бізнесу.
Загалом, лютий 2025 року засвідчив системний підхід України до модернізації прикордонного, митного та транспортного секторів, з акцентом на євроінтеграцію, цифровізацію та стійкість інфраструктури в умовах війни.
Усю інформацію про ці та інші події у сфері ІУК ви можете знайти в свіжому випуску інформаційно-аналітичного дайджеста.